Logo Schoorsteen

Motorsleepboot Assistent



Varend monument
Reg.nr.:326 (NRVM)





Geschiedenis


Bouw:

Een ijzeren geklonken schip, waarvan de kiel is gelegd in 1903 op de werf "De Toekomst" van den heer B. de Groot te Vrijenban (nu een buurtschap van Delft) en te water gelaten in 1909, overeenkomstig de Schuttevaer van 27 maart 1909 no.47 en de liggers van de scheepsmetingdienst:

“Van de werf "De Toekomst" van de heer B. de Groot te Vrijenban is met goed gevolg te water gelaten de sleepboot, genaamd "Assistent", voor rekening van de heer D.M. Drooglever te Rotterdam en waarvan de machine en ketel zijn geleverd door de heeren Marckmann en Faasen te Rotterdam. De machine is 100 I.P.K. Sterk”. “Liggers Scheepsmetingdienst Rotterdam van 1909 4e boek nr 3557: Stoomboot 16pk van D.M. Drooglever en H. Bruiniers”

De tijd tussen kiellegging en de tewaterlating heeft waarschijnlijk zo lang geduurd omdat de eerste eigenaar de heer A. Meudt niet in staat is geweest zijn scheepshypotheek af te lossen en het nog niet afgebouwde schip daarom heeft doorverkocht aan de heer Droogleever. Dit gebeurde wel vaker in die tijd, scheepshypotheken werden toen als goede investering verkocht, maar bleken niet altijd rendabel te zijn.



Eigenaars en namen:

"ASSISTENT" 1903-1909 van A. Meudt

⇒ niet gevaren.


"ASSISTENT" 1909-1912 van D.M. Droogleever te Rotterdam

Foto Heer Drooglever

Foto van de heer Daniel Machiel Droogleever (ter beschikking gesteld door de heer Petrus Droogleever)

⇒ In deze tijd ondermeer gevaren als havensleepboot in Rotterdam.


"ASSISTENT" 1912-1918 van D.M. Droogleever&H.Bruiniers te Rotterdam

⇒ Na de oprichting in 1912 van de Stoomsleepdienst "Maas" te Rotterdam (Terwenakker 14/15) gevaren voor deze maatschappij (Havensleepdienst). Van alle schepen die ooit voor de "Maas" gevaren hebben is het nu nog de op één na oudste varend schip. (Referentie: - De Sleepboten van NV Stoomsleepdienst `Maas` en `Mars` - van J. Toussaint)


"ASSISTENT" 1918-192? van Gebr. Savelkoul te Weert


"ASSISTENT" 192?-1926 van Claassens te Luik (België)


"ASSISTENT" 1926-1937 van P.W. Vranken te Elsloo (Brandmerk 1926)

⇒ zie tab: Assistent 1903 de foto uit + 1928 (waarschijnlijk genomen op de ligplaats in Stein). Gedurende deze tijd tot en met 1951 voer het schip op de Maas en werd ingezet als sleepboot voor het slepen van soms wel 3 tot 4 Kempenaars en kolenschepen tussen Rotterdam, Antwerpen en Noord-Frankrijk. Per dag werd hierbij soms niet meer dan een afstand van 20 kilometer afgelegd.


"ASSISTENT" 1936-1947 van M.L. Hensen (weduwe van P.W. Vranken) te Elsloo

Foto Weduwe Vranken

Foto van Mevr. Hensen aan boord met hulp (Detail foto, beschikbaar gesteld door de heer Vranken)

⇒ In deze periode is het schip aangepast waarbij ondermeer de stuurhut naar voren is geplaatst. Omdat mevr. Hensen weduwe was, werd het schip veelal gevaren door zetschippers. Aan het einde van de tweede wereldoorlog is het schip, opdat deze niet in handen van de Duitse troepen zou vallen, tot zinken gebracht. Na de oorlog is het schip gelicht en opnieuw in de vaart gebracht als stoomschip.


"ASSISTENT" 1947-1951 van J.H. Vranken (zoon van Mevr. Hensen) te Elsloo

⇒ Uit een artikel in " De Sleepboot" ( oktober ‘92) van de heer P de Wit het volgende citaat: In mei 1947 werd de heer J.H Vranken eigenaar. Het was altijd een makkelijk stokende boot en een harde trekker geweest. Maar in 1949 werd de ketel gekeurd, ze was gebouwd op 10 atm. maar werd na de keuring teruggebracht naar 8 atm. Door te veel krachtverlies werd besloten om te motoriseren. In Duisburg Ruhrort werd een gereviseerde MWM motor type W5-V 175/22 bouwjaar 1942 van 120 pk ingebouwd. Tevens is ook de Brevo koppeling ingebouwd (Brevo X nr.8589 bouwjaar 1946, overbrenging 3:1). Kort na het inbouwen is de MWM al weer vervangen door een 120 pk Stork Ricardo.


"THEAN" 1951-1961 van T.J.A. Hartmans te Amsterdam

⇒ Uit een artikel in " De Sleepboot" ( oktober ‘92) van de heer P de Wit het volgende citaat: Februari 1951 werd het schip verkocht aan de sleepboot kapitein Th. J.A. Hartmans in Amsterdam, die de boot na al die jaren van naam veranderde in " THEAN". In deze tijd werd het schip ingezet om sleepschepen (2000 ton) met cokes over de oude route van de grillige regenrivier Maas van Maasbracht naar Amsterdam te slepen. Tijdens één van deze tochten is het schip vast komen te zitten in de sluis van Linne.

Voor volledig verhaal Klik: Thean.


"BECO" 1961-1969 van A. Sybesma te Nigtevecht

Foto Heer A. Sybesma

Foto gemaakt ter gelegenheid van verjaardag van de heer Sybesma aan boord Assistent.

⇒ In deze periode is in 1964, na het stuk lopen van de Stork Ricardo, de huidige motor ingebouwd. Dit was eveneens een Stork Ricardo, maar nu een BR 213 van 141 pk (nr. 8627 bouwjaar 1962). Dit is gebeurd bij machinefabriek "Adema en de Weert" in Amsterdam. Tegelijkertijd is het schip ook verbouwd tot zijn huidige staat waarbij als belangrijk kenmerk de stuurhut is vergroot, zie foto's van na 1964 waarop duidelijk de vergroting van de stuurhut te zien is. Hierdoor was het niet meer noodzakelijk om buitenom naar het vooronder te gaan, maar kon dit vanuit de stuurhut. Voor de heer Sybesma en zijn vrouw was dit hun eerste schip en zij hebben een paar jaar op het schip gewoond na te zijn getrouwd op het schip. Het schip is in deze tijd ondermeer ingezet bij het droogleggen van de IJsselmeerpolders en bij de bouw van de pier van IJmuiden.


"BECO" 1969-1971 van S. Sybesma (broer van A. Sybesma) te Nigtevecht

Foto Heer N. Sybesma

Foto gemaakt aan boord Assistent.

⇒ Voor de heer S. Sybesma was dit zijn eerste boot als zelfstandig schipper. De heer Sybesma heeft met zijn vrouw 2 jaar op het schip gewoond en is evenals zijn broer erop getrouwd. In deze tijd is het schip ingezet bij de verbreding van de afsluitdijk ter hoogte van Breezanddijk. Daarnaast ingezet als sleepboot om rijnaken te slepen van Amsterdam naar Tiel en v.v.


"BECO" 1971-1972 van R.T. Beussen te Amsterdam

Foto Heer Beussen

Foto gemaakt in Grou (2009) aan boord Assistent op de plek waar de heer Beussen het schip verkocht heeft aan de heer Dammers.

⇒ De heer Beussen (broer van Mevr. Sybesma) heeft het schip gekocht als recreatiesleepboot, voornamelijk gevaren in Friesland.


"STERN" 1972-1991 van N. Dammers te Hardinxveld

⇒ In deze tijd is het schip als werkschip ingezet bij de scheepswerf "Merwede". Na de pensionering van de heer Dammers en daarmee het einde van het schip als werkschip heeft de heer Dammers nog een aantal jaren met het schip als recreatiesleepboot gevaren.


"STERN" 1991-1997 van M.A. Nuij te Amsterdam

Foto Heer Nuij

Foto gemaakt aan boord Assistent tijdens de sleepbootdagen in Vianen 2007.

⇒ De heer Nuij heeft het schip gekocht als recreatiesleepboot.


"ASSISTENT" 1997 van J.H. Scholten en F.E.W. Hendriks te Schoonhoven

⇒ Bij aankoop van het schip hebben wij besloten het weer de oorspronkelijke naam terug te geven om eer te doen aan de historie. Het schip wordt door ons alleen gebruikt voor recreatie, waarbij wij trachten het zo origineel mogelijk te houden. Na te zijn geschouwd tijdens de sleepbootdagen in Vianen in 2003, heeft het schip op 2 december 2003 dan ook de definitieve registratie als varend monument gekregen.


Terug naar boven